FORMACIÓ CULTURA COMUNITÀRIA I PRÀCTIQUES ARTÍSTIQUES. 2024
21 anys Xarxa / 11ª edició de la Formació
10 entitats referents de
l’ecosistema de les arts aplicades.
25 hores
de formació.
Acompanyament creatiu
i tècnic a projectes.
En aquesta formació número 10+1 d’Artibarri, coneixerem que son les pràctiques artístiques comunitàries i explorarem diferents metodologies artístiques per aplicar en contextos comunitaris, educatius i de salut.
Ho farem de la mà de professionals i entitats amb molts anys d’experiència en l’ecosistema de les arts comunitàries.
Aquesta formació és complementària a la formació Producció i Gestió dels projectes d’arts aplicats a l’educació i la comunitat, que es farà al 2025.
Objectius:
- Conèixer els elements per a la creació, construcció i acompanyament de projectes d’art comunitari.
- Vivenciar metodologies i experiències amb entitats referents de l’ecosistema de les arts comunitàries.
- Explorar creativament les motivacions, necessitats i limitacions individuals i col·lectives.
- Reflexionar i debatre entorn les tensions i equilibris que es generen en els projectes de creació comunitària.
Dies:
FORMACIÓ 1. 2024
- Dissabte 26 d’octubre i 9 de noviembre 2024
- Horaris: de 9h a 14’15h i de 15.30h a 20’30h
FORMACIÓ 2. 2025
- Dissabte 15 de febrer de 2025
Horaris: de 9h a 14’15h i de 15.15h a 17’45h
- Online. 26 de febrer 17h-19h
- Dissabte 1 de març
Horaris:
De 9h a 14’15h i de 15.15h a 17’45h
- Dissabte 15 de març
Horaris:
de 9h a 14’15h i de 15.15h a 17’45h
FORMACIÓ 2024
Cost de la formació: *160€
Descomptes:
- 160€ per reserves abans 15 dies de l’inici de la formació.
- 180€ per pagaments els 15 dies abans de començar la formació.
- 30% de descompte en la segona formació si es fan les dues.
- 40% de descompte per socis i socies de les entitats d’Artibarri, del Col·legi d’Educadores i Psicologues.
- 70% de descompte per a persones en el atur.
Modul 1. 2024
Dissabte 26 d’octubre 2024
Horaris: de 9h a 14.15h (pausa per dinar) i de 15.15h a 20.30h
Javier Rodrigo de Transductores
En aquest mòdul, ens introduirem en conceptes crítics i complexos sobre què vol dir comunitat i participació, com a elements clau i marcs polítics on poder articular i generar pràctiques sostenibles i curoses. Treballarem de forma conceptual i pràctica conceptes sobre trama comunitària, marcatge identitari, inclusió social i polítiques d’intervenció cultural amb mirades crítiques a la participació que puguin replantejar quina agenda i horitzó polític construïm en el camp de treball cultural i comunitari, i quines contradiccions i tensions emergeixen.
- Introduir al grup en el context crític de formes de pensar la comunitat
- Treballar per a generar ecosistemes i trames comunitàries des d’on generar processos culturals/ comunitaris
- Definir i treballar les tensions/contradiccions de la participació i la cultura
La sessió constarà de dues parts. A la primera treballarem una dinàmica de grup de reconeixement de les nostres posicions, comunitats i trames i des d’on parlem (posicions que tenim). A la segona part, a partir d’una dinàmica de treball amb elements claus i agents/discursos treballarem maneres de generar ecosistemes, tensions i contradiccions
2. Com el teatre es pot aplicar als barris, entorns educatius i comunitats diverses. 11.45h-14.15h
Joel Alvarez de Sisme Creatiu i Agia Luna d’Artixoc
Aquest mòdul presentarà eines i metodologies aplicables en diferents contextos. Les persones participants experimentaran dinàmiques per a entorns sòcioeducatius, combinant joc dramàtic i metodologies escèniques.
- Conèixer eines i metodologies teatrals per aplicar en diferents contextos.
- Vivenciar exercicis i dinàmiques de teatre per utilitzar en entorn socio educatius.
Es tracta d’un taller que combina la part vivencial i la contextualització de les metodologies segons els diferents perfils poblacionals. A través del joc dramàtic i metodologies escèniques explorarem com acompanyar les comunitats amb les seves particularitats i necessitats.
3. Educomunicació creativa a mans de la comunitat.. 15.15h a 17.45h
Marta Junco de Teleduca Teleduca
En aquest mòdul proposem una incursió vivencial en l’audiovisual participatiu des de la perspectiva de l’educomunicació. Mitjançant una dinàmica molt senzilla, es posarà en valor la importància de generar relats en vídeo que expressin les inquietuds i les prioritats de la comunitat.
- Aproximació a les possibilitats dels processos creatius fets des de
l’educomunicació amb l’audiovisual participatiu com a metodologia. - Experimentar de forma vivencial les oportunitats que ofereix
l’audiovisual participatiu a l’hora de treballar amb la comunitat i
empoderar-la.
Combinant les tècniques del diàleg indi i l’audiovisual participatiu, compilarem un seguit de propostes per incorporar la creació audiovisual participativa com a eina de dinamització comunitària des del punt de vista individual i col·lectiu. La idea és introduir la comunicació bidireccional i la creativitat audiovisual com a elements claus del treball amb la comunitat de una manera vivencial.
3. Educomunicació creativa a mans de la comunitat.. 18h a 20.30h
Marta Junco de Teleduca BASKET BEAT
En aquest mòdul ens ocuparem de qui lidera o acompanya les pràctiques artístiques comunitàries. I és que aquest té en el seu cos (color, sexe, olor, pes, nombre d’extremitats…) i en el seu fer (gènere, sexualitat, llenguatge, moviments, vestimenta…) una càrrega política igual o més poderosa que l’experiència artística.
- Apropar-nos a la politicitat o la direccionalitat educativa.
- Fonaments de les pedagogies crítiques, feministes (queer i crip), decolonials, sistèmica i l’antipedagogia.
- El grup com a espai i estratègia per a l’acompanyament socioeducatiu.
Realitzar dinàmiques de grup i música amb pilotes de bàsquet és el pretext per generar situacions, diàlegs, posicionaments, aprenentatges, mobilitzacions, demandes i preguntes al voltant dels continguts que es proposen. El desenvolupament personal, professional i col·lectiu es suggereix des dels mateixos cossos i totes les coses que passen.
Modul 2. 2024
Dissabte 9 de novembre 2024
Horaris: de 9h a 14’15h (pausa per dinar) i de 15.30h a 20’30h
- Derives i altres formats. Metodologies per a la pràctica artística en relació a l’espai social.
. 9h a 11.30h
Anna Recasens d’ INDENSITAT
Aquesta sessió seguirà una metodologia basada en la participació promovent l’intercanvi de coneixement i el desenvolupament de competències (especialment per aquells que no estan familiaritzats en treballar en propostes que inclouen derives com a reconeixement del territori, mapeig, o disseny col·laboratiu. Tanmateix, la sessió s’enten com un acompanyament per a fer accessibles materials i recursos als participants
- Aprendre a com activar processos creatius vinculats a llocs i contextos específics, tot proposant mecanismes d’interrelació amb l’espai social.
- Promoure l’anàlisi crític de la realitat social, destacant la capacitat de transformació de la pràctica artística.
- Conèixer com implementar accions i projectes artístics atenent a les especificitats de cada lloc o proposta i a la innovació cultural i social impulsada des de l’art.
La sessió seguirà una metodologia basada en la participació promovent l’intercanvi de coneixement i el desenvolupament de competències (especialment per aquells que no estan familiaritzats en treballar en propostes que inclouen derives com a reconeixement del territori, mapeig, o disseny col·laboratiu.
2.Metodologies artístiques emprades en la creació de realitzacions escèniques socials i comunitàries fonamentades en l’estètica performativa i postdramàtica.
11:45h a 14:15h.
Marta Galán Sala i Montserrat Iranzo i Domingo
En aquest mòdul abordarem la interdisciplinarietat i pedagogies crítiques en la intervenció artístic-social i artístic-comunitària. Ho farem compartint les metodologies artístiques emprades en el projecte artístic-comunitari de l’Antic Teatre (grup social de +65 anys), l’estètica postdramàtica, el performance art i el llenguatge del cos-moviment on hem treballat conjuntament.
- Facilitar la comprensió del treball comunitari des d’una perspectiva interdisciplinària. Conèixer les metodologies artístiques emprades en projectes i processos artístic-comunitaris fonamentats en l’estètica performativa i postdramàtica.
- Compartir eines de composició coreogràfica amb grups socials i/o comunitaris.
- Compartir eines de composició dramatúrgica fonamentades en el relat de vida, el testimoni i el document.
- Compartir eines de composició escènica fonamentades en l´art d´acció – performance art.
La sessió serà teòric-pràctica i compartirem les metodologies artístiques que emprem en el treball pràctic situat amb el grup artístic comunitari de l’Antic Teatre (grup social de +65 anys). Aquestes son: el treball de teatre-document (a partir d’una eina pròpia de construcció de relat de vida que anomenem “arqueologia del quotidià”), l’estètica postdramàtica, el performance art i el llenguatge del cos-moviment (a través de la dansa social, la dance movement therapy o dansateràpia i també amb un treball rigorós i exigent de repetició coreogràfica).
DINAR
3. Projectes d’accés continuat a experiències artístiques: co-creació d’espectacles comunitaris.
15.15h a 17.45h.
M Esther Bonal de Xamfrà
En aquest mòdul abordarem de manera pràctica els reptes que es plantegen quan abordem espectacles de desenvolupament cultural comunitari. Des d’on ho fem? Com afrontem les tensions, incoherències o contradiccions que van apareixen a diferents nivells.
- Prendre consciència dels elements que conformen i cal equilibrar en les cocreacions comunitàries: artístic Vs socioeducatiu, procés Vs resultat, individualitat Vs col·lectivitat.
- Posar en valor la necessitat de la reflexió continuada a partir de la pràctica en la cocreació d’espectacles comunitaris i col·lectius.
A partir d’un joc de rol proposem una dinámica de debat (“peixera” o seminari socràtic) per visibilitzar les diferents mirades i argumentaris respecte els diferents elements en joc en el desenvolupament de cocreacions comunitàries. També visualtitzarem alguns exemples d’espectacles de cocreació de Xamfrà per parlar-ne des de cadascun dels elements tractats.
4. Art comunitari en contextos complexos.
18.h a 20.30h.
Carol Pujadas / Chené Gómez de l’ Associació Creart
En aquest mòdul proposem una experiència vivencial a través de les arts plàstiques que ens permetrà abordar els potencials de l’art en contextos complexos a través de la presentació de la tasca de Creart en alguns territoris en conflicte, postconflicte o emergència.
- Abordar alguns dels reptes i oportunitats de les arts plàstiques en processos comunitaris.
- Donar eines per a l’abordatge de necessitats dels individus i dels grups que viuen en contextos complexos.
Es tracta d’una formació experiencial, en un ambient distès, inspirador i comfortable on a través de propostes artístiques podrem reflexionar conjuntament i compartir obstacles, oportunitats, riscos i reptes que se’ns plantegen quan volem promoure processos comunitaris a través de l’art.
Les activitats artístiques que es proposen no necessiten en cap cas coneixements ni habilitats o competències artístiques, la qual cosa assegura la participació dels assistents i la implicació d’una manera relaxada i sense pressions sobre els resultats.
La metodologia de la formació és creativa, vivencial, activa i participativa, i té un enfocament socioafectiu des del qual cada participant obté una vivència personal de cadascuna de les dinàmiques que es proposen des de i cap a l’emoció. L’experiència d’aquesta emoció impulsa la reflexió de manera més intensa i personal. La sessió de treball s’articula a partir d’una sèrie de propostes artístiques que generen: primer una experiència emocional i després una reflexió i .que responen, com a mínim, a dues finalitats principals:
- Serveixen de pretext per a reflexionar sobre diferents temes, són escenaris on es projecten coses sobre les quals reflexionar.
· Possibilitat de replicabilitat de les experiències viscudes.
CLOENDA CONJUNTA
Formació Artibarri 2025
Xarxa d’art comunitari de Catalunya.
Producció i gestió dels projectes d’arts aplicats a l’educació i la comunitat.
- 25 hores de formació (presencial i online).
- 10 entitats referents de l’ecosistema de les arts aplicades.
- Acompanyament creatiu i tècnic a projectes
En aquesta formació número 10+1 d’Artibarri, explorarem els elements necessaris per a crear i generar projectes d’art comunitari aplicat a l’educació formal i no formal, als barris i a diferents col·lectius no professionalitzats.
Ho farem de la mà de professionals amb molts anys d’experiència en l’ecosistema de les arts comunitàries, i transitarem a nivell teòric, reflexiu i creatiu pels equilibris i les tensions dels projectes: entre la institucionalització i la transformació social.
FORMACIÓ 2025
Cost de la formació: *210€
Descomptes:
- 210€ per pagaments abans 15 dies abans de l’inici de la formació.
- 230€ per pagaments 15 dies abans de l’inici de la formació.
- 30% de descompte en la segona formació del 2024 – 2025.
- 40% de descompte per socis i socies de les entitats d’Artibarri, del Col·legi d’Educadores i Psicologues.
- 70% de descompte per a persones en el atur.
Objectius:
- Conèixer els elements per a la creació, construcció i acompanyament de projectes d’art comunitari.
- Vivenciar metodologies i experiències amb entitats referents de l’ecosistema de les arts comunitàries.
- Explorar creativament les motivacions, necessitats i limitacions individuals i col·lectives.
- Reflexionar i debatre entorn les tensions i equilibris que es generen en els projectes de creació comunitària.
Dies:
- Dissabte 15 de febrer de 2025 9h a 14’15h a 15.15h a 17,45h
- Online. 26 de febrer
- Dissabte 1 de març . 9h a 14’30h
- Dissabte 15 de març 9h a 14’30h a 15.30h a 17h
Dissabte 15 de febrer.
Horaris: 9h a 14.15h i de 15.15h a 17.45h
- Disseny de projectes: el que volen escoltar i el que volem fer.
9h a 11.30h
Joel Banal de Anna Recasens d’ SISME CREATIU
En aquest primer mòdul contactarem amb els impulsos i elements inicials d’un projecte, i reflexionarem sobre els equilibris dels projectes d’art comunitari (el que volem fer i el que volen escoltar). En aquesta primera sessió compartirem els equilibris individuals, motivacions, limitacions i oportunitats. Durant la formació anirem acompanyant aquestes eclosions amb petites creacions artístiques i escrites adaptades a la realitat temporal de cada alumne.
- Generar entre tots i totes, un espai de confiança i cohesió de grup.
- Conèixer les vivències i projeccions del grup.
- Contactar amb les motivacions, necessitats i possibilitats en el moment de començar un projecte.
- Reflexionar i debatre entre les tensions i equilibris que es generen en els projectes d’art comunitari.
- Inici dels projectes: motivació, encàrrec, ego i necessitat del context.
- Elements necessaris per començar: delicats equilibris entre l’administració i el buit fèrtil.
- El que volen escoltar i el que volem fer.
2. Moviment i polítiques culturals. Drets culturals, històries i marcs de la cultura comunitària.
.11.45h a 14.15h
Javier Rodrigo de Transductores
Aquest mòdul pretén situar el debat de la cultura comunitària dins de moviments polítics i polítiques culturals per tal d’oferir una primera imatge de les històries, discursos i models de cultura que han conformat i modelen actualment la ciutat de Barcelona com escenari de tensions i forces de fer territori, cultura i vincles. La sessió pretén oferir una primera imatge i marc de la cultura comunitària en aquesta reflexió sobre el dret a la ciutat, el territori i les formes de teixir i fer ciutat i barris
- Generar una mirada global i situada sobre la cultura comunitària
- Conèixer i compartir històries, marcs i discursos sobre polítiques culturals i drets sobre la ciutat i els territoris
- Promocionar una mirada reflexiva sobre el vincle de cultura, drets socials i dret a la ciutat on repensar la cultura comunitària
Sessió teòrico-pràctica a partir d’exemples i vivències de les diverses persones implicades en el curs. Es fa una part interactiva de drets a la cultura, després un mapa-genealogia alternativa de les polítiques culturals i finalment un debat amb paraules-claus i mural participatiu
En aquest mòdul aprofundirem en diversos aspectes del finançament públic a Catalunya per valorar els més convenients pels nostres projectes. aportarem pautes per afinar el màxim possible en la fase de sol.licitud així com en la reformulaciò.
- Quines administracions hi ha a Catalunya? Repàs per sobre finançaments existents. Com sabem on hem de demanar diners públics? On trobar el llistat de subvencions? Fonts més comunes i enllaços d’interès.
- Com funciona una sol.licitud? Quins apartats té? Exercici de lectura i repàs dels apartats més freqüents. Recomanacions, “tips” i aspectes clau per a evitar errades. Captar interès del finançador, interpretar les subvencions. Mesurar les forces necessaris i importància dels vincles i aliances.
- Redactar bé: Què i com? Identificar els punts forts de defensa dels projectes.
- S’apropa el resultat positiu: La Reformulació. Perquè serveix? Diversitat en l’administració, requeriments i altres obligacions.
Pràctica opcional per a l’alumnat. Omplir una subvenció de l’Ajuntament de Barcelona amb referència a activitats generals de ciutat 2024
CLOENDA CONJUNTA
Dimecres 26 de febrer
Horari: 17h a 19h. En línia
- Elements a considerar ( amb requeriments segons convocatòria i sense).
- Identificant materials addicionals (afegint informació a la memòria.)
- Monitoratge. Recursos bàsics per recollir informació.
- Models de tancament. Memòries i justificacions.
- Pla d’avaluació. Trets bàsics.
- Indicadors. Concepte general i com fer-los servir.
- Eines bàsiques per a la recol·lecció de dades.
- Identificant noves qüestions, possibles llegats i rèpliques. Notes sobre sostenibilitat i escalat de projecte.
Dissabte 1 de març.
Horaris: 9h a 14.15h i de 15.15h a 17.45h
En aquest mòdul és procura i vetlla perquè tots els «meus» posicionaments polítics tinguin una materialització clara i directe en l’organització i gestió del col·lectiu o entitat de què participo
- Traduir els nostres posicionaments polítics a la gestió de l’equip i organització.
- Qüestionar-nos els per a què o les exigències de la nostra tasca.
- Què hem de compartir com a cos col·lectiu?
Realitzar dinàmiques de grup i música amb pilotes de bàsquet és el pretext per generar situacions, diàlegs, posicionaments, aprenentatges, mobilitzacions, demandes i preguntes al voltant dels continguts que es proposen. El desenvolupament personal, professional i col·lectiu es suggereix des dels mateixos cossos i totes les coses que passen.
2. En moviment: reptes i dubtes de l’artista en la pràctica comunitària.
11.45h a 14.15h
Maria Ferrer ballarina i creadora | Moving!
En aquest mòdul ens endinsarem en el qüestionament sobre les realitats del dia a dia de les pràctiques artístiques comunitàries. Abordarem els reptes, dubtes i inquietuds que poden sorgir en el paper de l’artista en aquest context, així com la importància de construir aliances significatives amb els col·lectius socials vulnerabilitzats. Explorarem com les arts del moviment poden ser una eina poderosa per a la transformació personal i col·lectiva en aquest entorn complex.
- Explorar el potencial transformador de les arts del moviment en el treball amb col·lectius.
Abordar els desafiaments i incerteses que poden sorgir en el paper de l’artista en el treball comunitari
Comprendre la importància de les aliances en la pràctica artística comunitària.
Aplicar eines creatives per a la creació artística en la pràctica comunitària.
En aquesta sessió, utilitzarem exemples pràctics, exercicis creatius i debats oberts per explorar com les arts del moviment poden ser una eina potent per a la transformació personal i col·lectiva. Analitzarem casos reals i compartirem experiències per entendre millor com les arts del moviment poden impactar positivament en la comunitat.
3. La diversitat cultural al centre: pràctiques de resistència.
11.45h a 14.15h
Diego Salazar de Fes! Cultura
En els darrers anys, les iniciatives culturals comunitàries impulsades per persones migrants, filles de migrants i/o racialitzades s’han multiplicat a Catalunya i Espanya, fomentant noves formes de participació al marge dels marcs culturals hegemònics. Les pràctiques culturals promogudes per aquestes comunitats, especialment les que provenen del sud global, es posicionen com a exercicis de resistència i defensa de drets que posen al centre la diversitat des de perspectives antiracistes, decolonials, interculturals crítiques i interseccionals. En aquesta sessió, analitzarem diversos enfocaments i pràctiques d’iniciatives culturals autogestionades, a partir de l’experiència de Fes! Cultura, un programa de formació, acompanyament i promoció d’artistes i gestores culturals migrades a Catalunya.
- Conèixer les formes de participació cultural que emergeixen de les comunitats migrants i/o racialitzades
Analitzar perspectives i pràctiques culturals que posen en el centre la defensa dels drets de les comunitats migrades.
Idear estratègies per incorporar persones migrants, filles de migrants i/o racialitzades en la cultura comunitària
Coneixerem casos reals per contextualitzar les formes de participació cultural emergents de les comunitats migrants i/o racialitzades, prenent com a punt de partida l’experiència del Programa Fes! Cultura. Utilitzarem exemples pràctics i debats oberts per analitzar les perspectives i pràctiques culturals que posen al centre l’antiracisme, la decolonialitat i la defensa dels drets de les comunitats diverses. Finalment, realitzarem un exercici pràctic per idear estratègies d’incorporació de la diversitat en els projectes i entitats de cultura comunitària.
Dissabte 15 de març
Horaris: 9h a 14.15h i de 15.15h a 17.45h
1.Com plantegem un projecte des de la permeabilitat del territori.
9h a 11.30h
Esther Bonal de XAMFRÀ
Aquest mòdul girarà a partir de l’experiència de 20 anys de Xamfrà, Música i Escena pel compliment dels Drets Culturals, i com, des de la permeabilitat a tots nivells es va transformant a tots nivells. Es posaran al damunt de la taula preguntes i contradiccions que es generen al llarg del procés i que tensionen l’exercici de la coherència. Fins a quin punt ens arrisquem? Fins on estem disposades a cedir en temes que afecten el que vivim com a convicció? Com naveguem entre la necessitat de trepitjar terreny conegut i arriscar-nos a endinsar-nos en terrenys estranys?
- Generar-nos preguntes: per què, per a què, com, què…volem fer el que volem fer
Prendre consciència de la fragilitat de les certeses depenent del que vivim des de la necessitat
Prendre consciència que els projectes de desenvolupament cultural comunitari de llarg recorregut són canviants a partir de com els afecta el context canviant on tenen lloc.
.
Dinàmica participativa per posar en comú els “des d’on” pensem, sentim i fem el que fem. Presentació i espai de debat a partir del cas de Xamfrà i la seva trajectòria: procés, abast, tensions, contradiccions…
En aquest mòdul ens preguntem pel paper vertebrador de la comunicació als projectes d’art comunitari i transformació social. Quin és el rol dels comunicadors/es a l’interior de les entitats i els projectes? Com entenem des de elParlante l’educació i la comunicació comunitària?
Comprendre la comunicació com a característica social essencial de l’ésser humà i els processos
Conéixer algunes experiències d’èxit en el camp de l’educomunicació comunitària.
Generar un mapa de l’empatia amb els usuaris dels nostres projectes a partir de la comunicació.Metodologia:
Dinàmica amb cartes, definició conjunta de conceptes, revisió d’experiències del Parlament (presentació de vídeos i resultats), exercici de cocreació del mapa de l’empatia.
Dinàmica amb cartes, definició conjunta de conceptes, revisió d’experiències del Parlament (presentació de vídeos i resultats), exercici de cocreació del mapa de l’empatia.
Aquesta última sessió serà un espai de compartir creatiu, d’oclosionar l’experiència artística, escrita i vivencial de la formació. Farem un tancament que no serà un final sinó un espai lúdic per avaluar com seguir. Combinarem les dinàmiques d’expressió, amb les creacions pròpies i l’avaluació participativa.
Compartir les creacions artístiques i/o experiències escrites.
Avaluar el recorregut i l’experiència viscuda.
Generar un espai lúdic de cohesió i expressió.
Dinàmica participativa per posar en comú els “des d’on” pensem, sentim i fem el que fem. Presentació i espai de debat a partir del cas de Xamfrà i la seva trajectòria: procés, abast, tensions, contradiccions
CLOENDA FORMACIÓ
Formació Artibarri 2024
Xarxa d’art comunitari de Catalunya.
Els projectes d’art comunitari: entre la institucionalització i la transformació social.
20 anys Xarxa / 10ª edició de la Formació
Objectius:
- Conèixer els elements per a la creació, construcció i acompanyament de projectes d’art comunitari.
- Vivènciar motodologies i experiències amb entitats referents de l’ecosistema de les arts comunitàries.
- Explorar creativament les motivacions, necessitats i limitacions individuals i col·lectives.
- Reflexionar i debtare entorn les tensions i equilibris que es generen en els projectes de creació comunitaria.
Dies:
- Dissabte 21 octubre. 9.45h a 14h a 15.30h a 17h
- Dissabte 4 de novembre. 9.45h a 14h
- Online. Dijous 9/11 a les 10h o dimecres 15/11 a les 17h
- Dissabte 25 de novembre. 9.45h a 14h
- Dissabte 2 de desembre. 9.45h a 14h a 15.30h a 17h
Modul 1
Dissabte 21 octubre. 9.45h a 14h a 15.30h a 17h
- Disseny de projectes: el que volen escoltar i el que volem fer. 9.45h a 11.45h
Sisme. www.sismecreatiu.com
Joel Alvarez (tutor de la Formació). Sisme.
En aquest primer mòdul contactarem amb els impulsos i elements inicials d’un projecte, i reflexionarem sobre els equilibris dels projectes d’art comunitari (el que volem fer i el que volen escoltar). En aquesta primera sessió compartirem els equilibris individuals, motivacions, limitacions i oportunitats. Durant la formació anirem acompanyant aquestes eclosions amb petites creacions artístiques i escrites adaptades a la realitat temporal de cada alumne.
- Generar entre tots i totes, un espai de confiança i cohesió de grup.
- Conèixer les vivències i projeccions del grup.
- Contactar amb les motivacions, necessitats i possibilitats en el moment de començar un projecte.
- Reflexionar i debatre entre les tensions i equilibris que es generen en els projectes d’art comunitari.
En aquesta primera sessió jugarem amb les eines de l’expressió dramàtica i el teatre imatge per estimular un espai de confiança, coneixent-se i per reflexionar entorn els elements teòrics com:
- Inici dels projectes: motivació, encàrrec, ego i necessitat del context.
- Elements necessaris per començar: delicats equilibris entre l’administració i el buit fèrtil.
- El que volen escoltar i el que volem fer.
2. Moviment i polítiques culturals. Drets culturals, històries i marcs de la cultura comunitària 12h a 14h
Transductores. www.transductores.info
Aquest mòdul pretén situar el debat de la cultura comunitària dins de moviments polítics i polítiques culturals per tal d’oferir una primera imatge de les històries, discursos i models de cultura que han conformat i modelen actualment la ciutat de Barcelona com escenari de tensions i fores de fer territori, cultura i vincles. La sessió pretén oferir una primera imatge i marc de la cultura comunitària en aquesta reflexió sobre el dret a la ciutat, el territori i les formes de teixir i fer ciutat i barris
- Generar una mirada global i situada sobre la cultura comunitària
- Conèixer i compartir històries, marcs i discursos sobre polítiques culturals i drets sobre la ciutat i els territoris
- Promocionar una mirada reflexiva sobre el vincle de cultura, drets socials i dret a la ciutat on repensar la cultura comunitària
Sessió teòric-pràctica a partir d’exemples i vivències de les diverses persones implicades en el curs. Es fa una part interactiva de drets a la cultura, després un mapa-genealogia alternativa de les polítiques culturals i finalment un debat amb paraules-claus i mural participatiu
3. Aspectes claus de les subvencions públiques. De 15h a 17.30h
ARTIXOC. www.artixoc.org
Introducció a les subvencions – curs de gestió Artibarri
((informació addicional general del curs: https://www.paac.cat/i/fiscalitat-per-artistes-en-4-passos/ ))
- Quines administracions hi ha a Catalunya? Repàs per sobre finançaments existents. Com sabem on hem de demanar diners públics? On trobar el llistat de subvencions? Fonts més comunes i enllaços d’interès.
- Com funciona una sol·licitud? Quins apartats té? Exercici de lectura i repàs dels apartats més freqüents. Recomanacions, “tips” i aspectes clau per a evitar errades. Captar interès del finançador, interpretar les subvencions. Mesurar les forces necessàries i importància dels vincles i aliances.
- Redactar bé: Què i com? Identificar els punts forts de defensa dels projectes.
- S’apropa el resultat positiu: La Reformulació. Per a què serveix? Diversitat en l’administració, requisits i altres obligacions.
Pràctica opcional per als alumnes. Omplir una subvenció de l’Ajuntament de Barcelona amb referència a activitats generals de ciutat 2023
Àgia Luna, Link CV: CV Àgia Luna
MÒDUL 2.
Dissabte 4 de novembre. 9.45h a 14h
4. El rol del professional. 9.45h a 11h
Basket Beat, www.basketbeat.com
Els continguts seran:
Direccionalitat educativa, posicionaments i «per a què» de la nostra tasca.
Pedagogies que ens inspiren: crítiques, feministes, descolinals, l’antipedagogia.
L’espai comunitari-social-educatiu-polític com a lloc d’acció/reflexió
Què encarno com a professional
Paradigma de la complexitat.
El moviment del vaivé i la Deriva, l’improvisació
Institucionalització de la crítica, sobredimensionar el poder, sobredimensionar l’amabilitat, infantilització-instrumentalització de les persones, justificació contínua i obscenitat compartida
Criticitat, jovialitat, vulnerabilitat, heteronomia, ambigüitat
Desvincular-se de la institució (escola-professor/ centre-professional)
Tendències formatadores en el llenguatge
L’espai comunitari-social-educatiu-polític
5. Economia de Guerrilla – Més enllà de les subvencions. 12h a 14h
TELEDUCA. www.teleduca.org
Hi ha món més enllà de les subvencions. Quins altres mecanismes tenen els projectes per sostenir-se? Quins són els límits del sistema de subvencions? Com podem autogestionar projectes culturals comunitaris o de transformació social? En aquest mòdul parlarem de tot això posant en pràctica tècniques d’audiovisual participatiu.
Arribar a altres fórmules de finançament de projectes més enllà de les subvencions.
Introduir l’audiovisual participatiu com eina per obrir diàlegs i oferir noves mirades als projectes.
Posarem sobre la taula i debatrem al voltant de diferents sistemes d’autogestió i de finançament de projectes culturals per a la transformació social. Hi aplicarem també la metodologia de l’aprendre fent que caracteritza l’audiovisual participatiu, per tal d’oferir noves visions de la producció artística de caire comunitari.
MÒDUL 3.
Online. Dijous 9/11 a les 10h o dimecres 15/11 a les 17h
En aquesta sessió en línia entrarem en l’estructura dels projectes i quins elements ens poden ajudar per dissenyar-los i que funcionin de cara a la recerca d’aliances. Al mateix temps veurem alguns aspectes interessants i complexos d’acompanyar els projectes.
I tot, des de l’acompanyament a les propostes i dubtes que veu presentar el primer dia.
- Treballar entorn els elements claus del disseny i acompanyament a projectes.
Assessorament i acompanyament als projectes i eclosions personals
Combinarem la teoria amb dinàmiques participatives i de debat, per tal d’explorar les vivències, limitacions i dubtes personals.
MÒDUL 4
Dissabte 25 de novembre de 9.45h a 14h. .
6. Com plantegem un projecte des de la permeabilitat del territori.
XAMFRÀ. www.xamfra.net
Aquest mòdul girarà a partir de l’experiència de 18 anys de Xamfrà, Música i Escena pel compliment dels Drets Culturals, i com, des de la permebilitat a tots nivells es va transformant a tots nivells. Es posaran al damunt de la taula preguntes i contradiccions que es generen al llarg del procés i que tensionen l’exercici de la coherència. Fins a quin punt ens arrisquem? Fins on estem disposades a cedir en temes que afecten el que vivim com a convicció? Com naveguem entre la necessitat de trepitjar terreny conegut i arriscar-nos a endinsar-nos en terrenys estranys?
- Generar-nos preguntes: per què, per a què, com, què…volem fer el que volem fer
- Prendre consciència de la fragilitat de les certeses depenent del que vivim des de la necessitat
- Prendre consciència que els projectes de desenvolupament cultural comunitari de llarg recorregut són canviants a partir de com els afecta el context canviant on tenen lloc.
Dinàmica participativa per posar en comú els “des d’on” pensem, sentim i fem el que fem. Presentació i espai de debat a partir del cas de Xamfrà i la seva trajectòria: procés, abast, tensions, contradiccions…
.
7. Com posem les arts dins de l’educació.
A partir d’experiències com Arxiu Sonor Bordils, Desbrossant la Ribera i Acompanyament a l’Escola El Turó, en aquesta sessió compartirem llocs, eixos de treball, intencionalitats, maneres de fer, tensions entorn al treball amb les arts comunitàries en diferents contextos de l’educació formal. També ens preguntarem què vol dir pensar i actuar com a grup? De quines maneres es poden generar vincles entre les persones implicades? Com treballar entre l’autonomia i la dependència? Què passa amb les temporalitats? Com activar altres formes d’habitar el món?
EART. www.experimentem.org
MÒDUL 5.
Dissabte 2 de desembre 9.45h a 14h.
En aquest mòdul ens preguntem pel paper vertebrador de la comunicació als projectes d’art comunitari i transformació social. Quin és el rol dels comunicadors/es a l’interior de les entitats i els projectes? Com entenem des d’elParlante l’educació i la comunicació comunitària?
8. Comunicació de processos de projectes comunitaris.
(elParlante)
- Comprendre la comunicació com a característica social essencial de l’ésser humà i els processos. Conèixer algunes experiències d’èxit en el camp de l’educomunicació comunitària. Generar un mapa de l’empatia amb els usuaris dels nostres projectes a partir de la comunicació.
METODOLOGIA: Dinàmica amb cartes, definició conjunta de conceptes, revisió d’experiències d’elParlante (presentació de vídeos i resultats), exercici de cocreació del mapa de l’empatia.
9. Memòria, indicadors, justificació i tancament de projectes
IDENSITAT. www.indensitat.net
Introduir als participants els conceptes de monitoratge i avaluació fonamentals per a poder tancar un projecte.
Que vol dir? Quan i com tanquem un projecte?
- Elements a considerar (amb requeriments segons convocatòria i sense).
- Identificant materials addicionals (afegint informació a la memòria.)
- Monitoratge. Recursos bàsics per recollir informació.
- Models de tancament. Memòries i justificacions.
2 AVALUACIÓ Quan s’ha de fer? Per què és important?
- Pla d’avaluació. Trets bàsics.
- Indicadors. Concepte general i com fer-los servir.
- Eines bàsiques per a la recol·lecció de dades.
- Identificant noves qüestions, possibles llegats i rèpliques. Notes sobre sostenibilitat i escalat de projecte.
3 PRÀCTICA per als participants, fent ús de memòries justificatives de subvencions de l’any en curs.
Anna Recasens. Gestió de continguts i programes europeus. Artista Visual i mediadora cultural. Compagina l’activitat a Idensitat amb projectes d’art col·laboratiu
10. Models de projectes, remirada dels projectes.
Sisme.
- Compartir les creacions artístiques i/o experiències escrites.
- Avaluar el recorregut i l’experiència viscuda
- Generar un espai lúdic de cohesió i express
Que vol dir? Quan i com tanquem un projecte?
- Elements a considerar (amb requeriments segons convocatòria i sense).
- Identificant materials addicionals (afegint informació a la memòria.)
- Monitoratge. Recursos bàsics per recollir informació.
- Models de tancament. Memòries i justificacions.
2 AVALUACIÓ Quan s’ha de fer? Per què és important?
- Pla d’avaluació. Trets bàsics.
- Indicadors. Concepte general i com fer-los servir.
- Eines bàsiques per a la recol·lecció de dades.
- Identificant noves qüestions, possibles llegats i rèpliques. Notes sobre sostenibilitat i escalat de projecte.
3 PRÀCTICA per als participants, fent ús de memòries justificatives de subvencions de l’any en curs.
Anna Recasens. Gestió de continguts i programes europeus. Artista Visual i mediadora cultural. Compagina l’activitat a Idensitat amb projectes d’art col·laboratiu
Formacions de les pròpies entitats en Pràctiques Artístiques
Son diverses les organitzacions que fan Formacions en les seves pràctiques artístiques per aplicar en l’àmbit comunitari i educatiu. Us animem a fer-les per complementar la Formació d’Artibarri 2023
PROGRAMA D’AGENTS ARTICULADORXS: GRUP DE TREBALL SOBRE ART I EDUCACIÓ (22ª edició). Abril i maig.
GRUP DE TREBALL SOBRE ART I EDUCACIÓ (22ª edició). Abril i maig.
EART. www.experimentem.org
TEATRE PER A LA TRANSFORMACIÓ
La creació col·lectiva comunitària com eina per la facilitació de grups i el treball en valors. Entorns educatius i d’acció social.
Dijous 6 i 11 de juliol. De 17.30h a 20h
Sisme. www.sismecreatiu.com
PROGRAMA D’AGENTS ARTICULADORXS: GRUP DE TREBALL SOBRE ART I EDUCACIÓ (22ª edició). Abril i maig.
GRUP DE TREBALL SOBRE ART I EDUCACIÓ (22ª edició). Abril i maig.
EART. www.experimentem.org
TEATRE PER A LA TRANSFORMACIÓ
La creació col·lectiva comunitària com eina per la facilitació de grups i el treball en valors. Entorns educatius i d’acció social.
Dijous 6 i 11 de juliol. De 17.30h a 20h
Sisme. www.sismecreatiu.com
TOCANT LES PILOTES
Revisió del nostre rol com a professionals.
Juliol 2023. 13 hores.
Basket Beat. www.basketbeat.org
EDUCOMUNICACIÓ PER A LA CIUTADANIA ACTIVA
Un espai formatiu i d’intercanvi per a professionals interessats/des en àrees de l’educació, la comunicació, l’art comunitari i la transformació social.
Presencial i online.
Octubre – desembre 2023.
15 Hores presencials
15 Hores online
https://elparlante.es/educomunicacio/
TOCANT LES PILOTES
«Tocant les pilotes: una proposta artística per a revisar el nostre rol com a professionals»
Juliol 2023
Basket Beat: https://www.basketbeat.org/
EDUCOMUNICACIÓ PER A LA CIUTADANIA ACTIVA
Un espai formatiu i d’intercanvi per a professionals interessats/des en àrees de l’educació, la comunicació, l’art comunitari i la transformació social.
Presencial i online.
Octubre – desembre 2023.
15 Hores presencials
15 Hores online
https://elparlante.es/educomunicacio/
EL TELER DE LES ARTS: ESTIRANT EL FIL
Metodologia participativa, vivencial, flexible i adaptada als diversos perfils professional
10, 11, i 12 de juliol. 2023
XAMFRÀ. www.xamfra.net