Formació Artibarri 2023

Xarxa d’art comunitari de Catalunya.

Els projectes d’art comunitari: entre la institucionalització i la transformació social.

20 anys Xarxa / 10ª edició de la Formació

9 entitats referents de

l’ecosistema de les arts aplicades.

25 hores

de formació.

Acompanyament creatiu

i tècnic a projectes.

En aquesta formació número 10 d’Artibarri, explorarem els elements necessaris per a crear i generar projectes d’art comunitari aplicat a l’educació formal i no formal, als barris i a diferents col·lectius no professionalitzats.
Ho farem de la mà de professionals amb molts anys d’experiència en l’ecosistema de les arts comunitàries, i transitarem a nivell teòric, reflexiu i creatiu pels equilibris i les tensions dels projectes: entre la institucionalització i la transformació social.

Objectius:

  • Conèixer els elements per a la creació, construcció i acompanyament de projectes d’art comunitari.
  • Vivènciar motodologies i experiències amb entitats referents de l’ecosistema de les arts comunitàries.
  • Explorar creativament les motivacions, necessitats i limitacions individuals i col·lectives.
  • Reflexionar i debtare entorn les tensions i equilibris que es generen en els projectes de creació comunitaria.

Dies:

  • Dissabte 21 octubre. 9.45h a 14h a 15.30h a 17h
  • Dissabte 4 de novembre. 9.45h a 14h
  • Online. Dijous 9/11 a les 10h o dimecres 15/11 a les 17h
  • Dissabte 25 de novembre. 9.45h a 14h
  • Dissabte 2 de desembre. 9.45h a 14h a 15.30h a 17h

Cost de la formació: 215€

Descomptes:

  • Si fas formació pròpies de les entitats de la xarxa tens els següents descomptes en la formació d’Artibarri (cada entitat aplica descomptes extres en les seves formacions).
  • 1 formació + la d’Artibarri: 40% en la d’Artibarri.
  • 2 formació + la d’Artibarri: 60% en la d’Artibarri.
  • 3 formacions o més: 70% en la d’Artibarri.
  • Per beques enviar un correu a comunicacio@artibarri.cat

Modul 1

Dissabte 21 octubre. 9.45h a 14h a 15.30h a 17h

  1. Disseny de projectes: el que volen escoltar i el que volem fer. 9.45h a 11.45h

Joel Alvarez (tutor de la Formació). Sisme. 

 

En aquest primer mòdul contactarem amb els impulsos i elements inicials d’un projecte, i reflexionarem sobre els equilibris dels projectes d’art comunitari (el que volem fer i el que volen escoltar). En aquesta primera sessió compartirem els equilibris individuals, motivacions, limitacions i oportunitats. Durant la formació anirem acompanyant aquestes eclosions amb petites creacions artístiques i escrites adaptades a la realitat temporal de cada alumne.

  • Generar entre tots i totes, un espai de confiança i cohesió de grup.
  • Conèixer les vivències i projeccions del grup.
  • Contactar amb les motivacions, necessitats i possibilitats en el moment de començar un projecte.
  • Reflexionar i debatre entre les tensions i equilibris que es generen en els projectes d’art comunitari.

  • En aquesta primera sessió jugarem amb les eines de l’expressió dramàtica i el teatre imatge per estimular un espai de confiança, coneixent-se i per reflexionar entorn els elements teòrics com:

    • Inici dels projectes: motivació, encàrrec, ego i necessitat del context.
    • Elements necessaris per començar: delicats equilibris entre l’administració i el buit fèrtil.
    • El que volen escoltar i el que volem fer.

2. Moviment i polítiques culturals. Drets culturals, històries i marcs de la cultura comunitària 12h a 14h

Transductores. www.transductores.info

Aquest mòdul pretén situar el debat de la cultura comunitària dins de moviments polítics i polítiques culturals per tal d’oferir una primera imatge de les històries, discursos i models de cultura que han conformat i modelen actualment la ciutat de Barcelona com escenari de tensions i fores de fer territori, cultura i vincles. La sessió pretén oferir una primera imatge i marc de la cultura comunitària en aquesta reflexió sobre el dret a la ciutat, el territori i les formes de teixir i fer ciutat i barris

  • Generar una mirada global i situada sobre la cultura comunitària
  • Conèixer i compartir històries, marcs i discursos sobre polítiques culturals i drets sobre la ciutat i els territoris
  • Promocionar una mirada reflexiva sobre el vincle de cultura, drets socials i dret a la ciutat on repensar la cultura comunitària

Sessió teòric-pràctica a partir d’exemples i vivències de les diverses persones implicades en el curs. Es fa una part interactiva de drets a la cultura, després un mapa-genealogia alternativa de les polítiques culturals i finalment un debat amb paraules-claus i mural participatiu 

3. Aspectes claus de les subvencions públiques. De 15h a 17.30h

ARTIXOC. www.artixoc.org

Introducció a les subvencions – curs de gestió Artibarri

((informació addicional general del curs: https://www.paac.cat/i/fiscalitat-per-artistes-en-4-passos/ ))

  1. Quines administracions hi ha a Catalunya? Repàs per sobre finançaments existents. Com sabem on hem de demanar diners públics? On trobar el llistat de subvencions? Fonts més comunes i enllaços d’interès.
  2. Com funciona una sol·licitud? Quins apartats té? Exercici de lectura i repàs dels apartats més freqüents. Recomanacions, “tips” i aspectes clau per a evitar errades. Captar interès del finançador, interpretar les subvencions. Mesurar les forces necessàries i importància dels vincles i aliances.
  3. Redactar bé: Què i com? Identificar els punts forts de defensa dels projectes.
  4. S’apropa el resultat positiu: La Reformulació. Per a què serveix? Diversitat en l’administració, requisits i altres obligacions.

Pràctica opcional per als alumnes. Omplir una subvenció de l’Ajuntament de Barcelona amb referència a activitats generals de ciutat 2023


Àgia Luna, Link CV:  CV Àgia Luna

MÒDUL 2.

Dissabte 4 de novembre. 9.45h a 14h

4. El rol del professional. 9.45h a 11h

Basket Beat, www.basketbeat.com

Els continguts seran: 

 

Direccionalitat educativa, posicionaments i «per a què» de la nostra tasca.

Pedagogies que ens inspiren: crítiques, feministes, descolinals, l’antipedagogia.

L’espai comunitari-social-educatiu-polític com a lloc d’acció/reflexió

Què encarno com a professional

Paradigma de la complexitat.

El moviment del vaivé i la Deriva, l’improvisació

Institucionalització de la crítica, sobredimensionar el poder, sobredimensionar l’amabilitat, infantilització-instrumentalització de les persones, justificació contínua i obscenitat compartida

Criticitat, jovialitat, vulnerabilitat, heteronomia, ambigüitat

Desvincular-se de la institució (escola-professor/ centre-professional)

Tendències formatadores en el llenguatge

L’espai comunitari-social-educatiu-polític

5. Economia de Guerrilla – Més enllà de les subvencions. 12h a 14h 

Hi ha món més enllà de les subvencions. Quins altres mecanismes tenen els projectes per sostenir-se? Quins són els límits del sistema de subvencions? Com podem autogestionar projectes culturals comunitaris o de transformació social? En aquest mòdul parlarem de tot això posant en pràctica tècniques d’audiovisual participatiu.

  •  Arribar a altres fórmules de finançament de projectes més enllà de les subvencions.

  • Introduir l’audiovisual participatiu com eina per obrir diàlegs i oferir noves mirades als projectes.

Posarem sobre la taula i debatrem al voltant de diferents sistemes d’autogestió i de finançament de projectes culturals per a la transformació social. Hi aplicarem també la metodologia de l’aprendre fent que caracteritza l’audiovisual participatiu, per tal d’oferir noves visions de la producció artística de caire comunitari.

MÒDUL 3.

Online. Dijous 9/11 a les 10h o dimecres 15/11 a les 17h

En aquesta sessió en línia entrarem en l’estructura dels projectes i quins elements ens poden ajudar per dissenyar-los i que funcionin de cara a la recerca d’aliances. Al mateix temps veurem alguns aspectes interessants i complexos d’acompanyar els projectes.

I tot, des de l’acompanyament a les propostes i dubtes que veu presentar el primer dia.

  • Treballar entorn els elements claus del disseny i acompanyament a projectes.
    Assessorament i acompanyament als projectes i eclosions personals

Combinarem la teoria amb dinàmiques participatives i de debat, per tal d’explorar les vivències, limitacions i dubtes personals.

MÒDUL 4

Dissabte 25 de novembre de 9.45h a 14h. .

6. Com plantegem un projecte des de la permeabilitat del territori. 

  XAMFRÀ. www.xamfra.net

Aquest mòdul girarà a partir de l’experiència de 18 anys de Xamfrà, Música i Escena pel compliment dels Drets Culturals, i com, des de la permebilitat a tots nivells es va transformant a tots nivells. Es posaran al damunt de la taula preguntes i contradiccions que es generen al llarg del procés i que tensionen l’exercici de la coherència. Fins a quin punt ens arrisquem? Fins on estem disposades a cedir en temes que afecten el que vivim com a convicció? Com naveguem entre la necessitat de trepitjar terreny conegut i arriscar-nos a endinsar-nos en terrenys estranys?

  • Generar-nos preguntes: per què, per a què, com, què…volem fer el que volem fer
  • Prendre consciència de la fragilitat de les certeses depenent del que vivim des de la necessitat
  • Prendre consciència que els projectes de desenvolupament cultural comunitari de llarg recorregut són canviants a partir de com els afecta el context canviant on tenen lloc. 

Dinàmica participativa per posar en comú els “des d’on” pensem, sentim i fem el que fem. Presentació i espai de debat a partir del cas de Xamfrà i la seva trajectòria: procés, abast, tensions, contradiccions…

.

7. Com posem les arts dins de l’educació.

EART.  www.experimentem.org

MÒDUL 5.

Dissabte 2 de desembre 9.45h a 14h.  

En aquest mòdul ens preguntem pel paper vertebrador de la comunicació als projectes d’art comunitari i transformació social. Quin és el rol dels comunicadors/es a l’interior de les entitats i els projectes? Com entenem des d’elParlante l’educació i la comunicació comunitària?

8. Comunicació de processos de projectes comunitaris.

 (elParlante)

  • Comprendre la comunicació com a característica social essencial de l’ésser humà i els processos. Conèixer algunes experiències d’èxit en el camp de l’educomunicació comunitària. Generar un mapa de l’empatia amb els usuaris dels nostres projectes a partir de la comunicació.

 

METODOLOGIA: Dinàmica amb cartes, definició conjunta de conceptes, revisió d’experiències d’elParlante (presentació de vídeos i resultats), exercici de cocreació del mapa de l’empatia.

9. Memòria, indicadors, justificació i tancament de projectes

IDENSITAT. www.indensitat.net

  • Introduir als participants els conceptes de monitoratge i avaluació fonamentals per a poder tancar un projecte.

Que vol dir? Quan i com tanquem un projecte?

  • Elements a considerar (amb requeriments segons convocatòria i sense).
  • Identificant materials addicionals (afegint informació a la memòria.)
  • Monitoratge. Recursos bàsics per recollir informació.
  • Models de tancament. Memòries i justificacions.

2 AVALUACIÓ Quan s’ha de fer? Per què és important?

  • Pla d’avaluació. Trets bàsics.
  • Indicadors. Concepte general i com fer-los servir.
  • Eines bàsiques per a la recol·lecció de dades.
  • Identificant noves qüestions, possibles llegats i rèpliques. Notes sobre sostenibilitat i escalat de projecte.

3 PRÀCTICA per als participants, fent ús de memòries justificatives de subvencions de l’any en curs.

Anna Recasens. Gestió de continguts i programes europeus. Artista Visual i mediadora cultural. Compagina l’activitat a Idensitat amb projectes d’art col·laboratiu

10. Models de projectes, remirada dels projectes. 

Sisme.

  • Compartir les creacions artístiques i/o experiències escrites.
  • Avaluar el recorregut i l’experiència viscuda
  • Generar un espai lúdic de cohesió i express

Que vol dir? Quan i com tanquem un projecte?

  • Elements a considerar (amb requeriments segons convocatòria i sense).
  • Identificant materials addicionals (afegint informació a la memòria.)
  • Monitoratge. Recursos bàsics per recollir informació.
  • Models de tancament. Memòries i justificacions.

2 AVALUACIÓ Quan s’ha de fer? Per què és important?

  • Pla d’avaluació. Trets bàsics.
  • Indicadors. Concepte general i com fer-los servir.
  • Eines bàsiques per a la recol·lecció de dades.
  • Identificant noves qüestions, possibles llegats i rèpliques. Notes sobre sostenibilitat i escalat de projecte.

3 PRÀCTICA per als participants, fent ús de memòries justificatives de subvencions de l’any en curs.

Anna Recasens. Gestió de continguts i programes europeus. Artista Visual i mediadora cultural. Compagina l’activitat a Idensitat amb projectes d’art col·laboratiu

Formacions de les pròpies entitats en Pràctiques Artístiques

Son diverses les organitzacions que fan Formacions en les seves pràctiques artístiques per aplicar en l’àmbit comunitari i educatiu. Us animem a fer-les per complementar la Formació d’Artibarri 2023

PROGRAMA D’AGENTS ARTICULADORXS: GRUP DE TREBALL SOBRE ART I EDUCACIÓ (22ª edició). Abril i maig.

GRUP DE TREBALL SOBRE ART I EDUCACIÓ (22ª edició). Abril i maig.
EART. www.experimentem.org

TEATRE PER A LA TRANSFORMACIÓ

La creació col·lectiva comunitària com eina per la facilitació de grups i el treball en valors. Entorns educatius i d’acció social.
Dijous 6 i 11 de juliol. De 17.30h a 20h
Sisme. www.sismecreatiu.com

PROGRAMA D’AGENTS ARTICULADORXS: GRUP DE TREBALL SOBRE ART I EDUCACIÓ (22ª edició). Abril i maig.

GRUP DE TREBALL SOBRE ART I EDUCACIÓ (22ª edició). Abril i maig.
EART. www.experimentem.org

TEATRE PER A LA TRANSFORMACIÓ

La creació col·lectiva comunitària com eina per la facilitació de grups i el treball en valors. Entorns educatius i d’acció social.
Dijous 6 i 11 de juliol. De 17.30h a 20h
Sisme. www.sismecreatiu.com

TOCANT LES PILOTES

Revisió del nostre rol com a professionals.
Juliol 2023. 13 hores.
Basket Beat. www.basketbeat.org

EDUCOMUNICACIÓ PER A LA CIUTADANIA ACTIVA

Un espai formatiu i d’intercanvi per a professionals interessats/des en àrees de l’educació, la comunicació, l’art comunitari i la transformació social.
Presencial i online.
Octubre – desembre 2023.
15 Hores presencials
15 Hores online
https://elparlante.es/educomunicacio/

TOCANT LES PILOTES

«Tocant les pilotes: una proposta artística per a revisar el nostre rol com a professionals»

Juliol 2023

Basket Beat: https://www.basketbeat.org/

EDUCOMUNICACIÓ PER A LA CIUTADANIA ACTIVA

Un espai formatiu i d’intercanvi per a professionals interessats/des en àrees de l’educació, la comunicació, l’art comunitari i la transformació social.
Presencial i online.
Octubre – desembre 2023.
15 Hores presencials
15 Hores online
https://elparlante.es/educomunicacio/

EL TELER DE LES ARTS: ESTIRANT EL FIL

Metodologia participativa, vivencial, flexible i adaptada als diversos perfils professional
10, 11, i 12 de juliol. 2023
XAMFRÀ. www.xamfra.net