Formació Artibarri 2023

Xarxa d’art comunitari de Catalunya.

Els projectes d’art comunitari: entre la institucionalització i la transformació social.

20 anys Xarxa / 10ª edició de la Formació

9 entitats referents de

l’ecosistema de les arts aplicades.

25 hores

de formació.

Acompanyament creatiu

i tècnic a projectes.

En aquesta formació número 10 d’Artibarri, explorarem els elements necessaris per a crear i generar projectes d’art comunitari aplicat a l’educació formal i no formal, als barris i a diferents col·lectius no professionalitzats.
Ho farem de la mà de professionals amb molts anys d’experiència en l’ecosistema de les arts comunitàries, i transitarem a nivell teòric, reflexiu i creatiu pels equilibris i les tensions dels projectes: entre la institucionalització i la transformació social.

Objectius:

  • Conèixer els elements per a la creació, construcció i acompanyament de projectes d’art comunitari.
  • Vivènciar motodologies i experiències amb entitats referents de l’ecosistema de les arts comunitàries.
  • Explorar creativament les motivacions, necessitats i limitacions individuals i col·lectives.
  • Reflexionar i debtare entorn les tensions i equilibris que es generen en els projectes de creació comunitaria.

Dies:

  • Dissabte 21 octubre. 9.45h a 14h a 15.30h a 17h
  • Dissabte 4 de novembre. 9.45h a 14h
  • Online. Dijous 9/11 a les 10h o dimecres 15/11 a les 17h
  • Dissabte 25 de novembre. 9.45h a 14h
  • Dissabte 2 de desembre. 9.45h a 14h a 15.30h a 17h

Cost de la formació: 215€

Descomptes:

Si fas formació pròpies de les entitats de la xarxa tens els següents descomptes en la formació d’Artibarri (cada entitat aplica descomptes extres en les seves formacions).

  • 30% de descompte per a membres de la xarxa (treballadors/es i resta de l’equip) i per a socis/es del Col·legi de Psicòlegs de Catalunya.
  • Beques de fins al 70% (Enviar un correu a comunicacio@artibarri.cat)
  • Si fas altres formacions de les entitats sòcies de la xarxa Artibarri tens un 40% en la Formació d’Artibarri

Modul 1

Dissabte 21 octubre. 9.45h a 14h a 15.30h a 17h

  1. Disseny de projectes: el que volen escoltar i el que volem fer. 9.45h a 11.45h

Joel Alvarez (tutor de la Formació). Sisme. 

 

En aquest primer mòdul contactarem amb els impulsos i elements inicials d’un projecte, i reflexionarem sobre els equilibris dels projectes d’art comunitari (el que volem fer i el que volen escoltar). En aquesta primera sessió compartirem els equilibris individuals, motivacions, limitacions i oportunitats. Durant la formació anirem acompanyant aquestes eclosions amb petites creacions artístiques i escrites adaptades a la realitat temporal de cada alumne.

  • Generar entre tots i totes, un espai de confiança i cohesió de grup.
  • Conèixer les vivències i projeccions del grup.
  • Contactar amb les motivacions, necessitats i possibilitats en el moment de començar un projecte.
  • Reflexionar i debatre entre les tensions i equilibris que es generen en els projectes d’art comunitari.

  • En aquesta primera sessió jugarem amb les eines de l’expressió dramàtica i el teatre imatge per estimular un espai de confiança, coneixent-se i per reflexionar entorn els elements teòrics com:

    • Inici dels projectes: motivació, encàrrec, ego i necessitat del context.
    • Elements necessaris per començar: delicats equilibris entre l’administració i el buit fèrtil.
    • El que volen escoltar i el que volem fer.

2. Moviment i polítiques culturals. Drets culturals, històries i marcs de la cultura comunitària 12h a 14h

Transductores. www.transductores.info

Aquest mòdul pretén situar el debat de la cultura comunitària dins de moviments polítics i polítiques culturals per tal d’oferir una primera imatge de les històries, discursos i models de cultura que han conformat i modelen actualment la ciutat de Barcelona com escenari de tensions i fores de fer territori, cultura i vincles. La sessió pretén oferir una primera imatge i marc de la cultura comunitària en aquesta reflexió sobre el dret a la ciutat, el territori i les formes de teixir i fer ciutat i barris

  • Generar una mirada global i situada sobre la cultura comunitària
  • Conèixer i compartir històries, marcs i discursos sobre polítiques culturals i drets sobre la ciutat i els territoris
  • Promocionar una mirada reflexiva sobre el vincle de cultura, drets socials i dret a la ciutat on repensar la cultura comunitària

Sessió teòric-pràctica a partir d’exemples i vivències de les diverses persones implicades en el curs. Es fa una part interactiva de drets a la cultura, després un mapa-genealogia alternativa de les polítiques culturals i finalment un debat amb paraules-claus i mural participatiu 

3. Aspectes claus de les subvencions públiques. De 15h a 17.30h

ARTIXOC. www.artixoc.org

Introducció a les subvencions – curs de gestió Artibarri

((informació addicional general del curs: https://www.paac.cat/i/fiscalitat-per-artistes-en-4-passos/ ))

  1. Quines administracions hi ha a Catalunya? Repàs per sobre finançaments existents. Com sabem on hem de demanar diners públics? On trobar el llistat de subvencions? Fonts més comunes i enllaços d’interès.
  2. Com funciona una sol·licitud? Quins apartats té? Exercici de lectura i repàs dels apartats més freqüents. Recomanacions, “tips” i aspectes clau per a evitar errades. Captar interès del finançador, interpretar les subvencions. Mesurar les forces necessàries i importància dels vincles i aliances.
  3. Redactar bé: Què i com? Identificar els punts forts de defensa dels projectes.
  4. S’apropa el resultat positiu: La Reformulació. Per a què serveix? Diversitat en l’administració, requisits i altres obligacions.

Pràctica opcional per als alumnes. Omplir una subvenció de l’Ajuntament de Barcelona amb referència a activitats generals de ciutat 2023


Àgia Luna, Link CV:  CV Àgia Luna

MÒDUL 2.

Dissabte 4 de novembre. 9.45h a 14h

4. El rol del professional. 9.45h a 11h

Basket Beat, www.basketbeat.com

Els continguts seran: 

 

Direccionalitat educativa, posicionaments i «per a què» de la nostra tasca.

Pedagogies que ens inspiren: crítiques, feministes, descolinals, l’antipedagogia.

L’espai comunitari-social-educatiu-polític com a lloc d’acció/reflexió

Què encarno com a professional

Paradigma de la complexitat.

El moviment del vaivé i la Deriva, l’improvisació

Institucionalització de la crítica, sobredimensionar el poder, sobredimensionar l’amabilitat, infantilització-instrumentalització de les persones, justificació contínua i obscenitat compartida

Criticitat, jovialitat, vulnerabilitat, heteronomia, ambigüitat

Desvincular-se de la institució (escola-professor/ centre-professional)

Tendències formatadores en el llenguatge

L’espai comunitari-social-educatiu-polític

5. Economia de Guerrilla – Més enllà de les subvencions. 12h a 14h 

Hi ha món més enllà de les subvencions. Quins altres mecanismes tenen els projectes per sostenir-se? Quins són els límits del sistema de subvencions? Com podem autogestionar projectes culturals comunitaris o de transformació social? En aquest mòdul parlarem de tot això posant en pràctica tècniques d’audiovisual participatiu.

  •  Arribar a altres fórmules de finançament de projectes més enllà de les subvencions.

  • Introduir l’audiovisual participatiu com eina per obrir diàlegs i oferir noves mirades als projectes.

Posarem sobre la taula i debatrem al voltant de diferents sistemes d’autogestió i de finançament de projectes culturals per a la transformació social. Hi aplicarem també la metodologia de l’aprendre fent que caracteritza l’audiovisual participatiu, per tal d’oferir noves visions de la producció artística de caire comunitari.

MÒDUL 3.

Online. Dijous 9/11 a les 10h o dimecres 15/11 a les 17h

En aquesta sessió en línia entrarem en l’estructura dels projectes i quins elements ens poden ajudar per dissenyar-los i que funcionin de cara a la recerca d’aliances. Al mateix temps veurem alguns aspectes interessants i complexos d’acompanyar els projectes.

I tot, des de l’acompanyament a les propostes i dubtes que veu presentar el primer dia.

  • Treballar entorn els elements claus del disseny i acompanyament a projectes.
    Assessorament i acompanyament als projectes i eclosions personals

Combinarem la teoria amb dinàmiques participatives i de debat, per tal d’explorar les vivències, limitacions i dubtes personals.

MÒDUL 4

Dissabte 25 de novembre de 9.45h a 14h. .

6. Com plantegem un projecte des de la permeabilitat del territori. 

  XAMFRÀ. www.xamfra.net

Aquest mòdul girarà a partir de l’experiència de 18 anys de Xamfrà, Música i Escena pel compliment dels Drets Culturals, i com, des de la permebilitat a tots nivells es va transformant a tots nivells. Es posaran al damunt de la taula preguntes i contradiccions que es generen al llarg del procés i que tensionen l’exercici de la coherència. Fins a quin punt ens arrisquem? Fins on estem disposades a cedir en temes que afecten el que vivim com a convicció? Com naveguem entre la necessitat de trepitjar terreny conegut i arriscar-nos a endinsar-nos en terrenys estranys?

  • Generar-nos preguntes: per què, per a què, com, què…volem fer el que volem fer
  • Prendre consciència de la fragilitat de les certeses depenent del que vivim des de la necessitat
  • Prendre consciència que els projectes de desenvolupament cultural comunitari de llarg recorregut són canviants a partir de com els afecta el context canviant on tenen lloc. 

Dinàmica participativa per posar en comú els “des d’on” pensem, sentim i fem el que fem. Presentació i espai de debat a partir del cas de Xamfrà i la seva trajectòria: procés, abast, tensions, contradiccions…

.

7. Com posem les arts dins de l’educació.

A partir d’experiències com Arxiu Sonor Bordils, Desbrossant la Ribera i Acompanyament a l’Escola El Turó, en aquesta sessió compartirem llocs, eixos de treball, intencionalitats, maneres de fer, tensions entorn al treball amb les arts comunitàries en diferents contextos de l’educació formal. També ens preguntarem què vol dir pensar i actuar com a grup? De quines maneres es poden generar vincles entre les persones implicades? Com treballar entre l’autonomia i la dependència? Què passa amb les temporalitats? Com activar altres formes d’habitar el món?

EART.  www.experimentem.org

MÒDUL 5.

Dissabte 2 de desembre 9.45h a 14h.  

En aquest mòdul ens preguntem pel paper vertebrador de la comunicació als projectes d’art comunitari i transformació social. Quin és el rol dels comunicadors/es a l’interior de les entitats i els projectes? Com entenem des d’elParlante l’educació i la comunicació comunitària?

8. Comunicació de processos de projectes comunitaris.

 (elParlante)

  • Comprendre la comunicació com a característica social essencial de l’ésser humà i els processos. Conèixer algunes experiències d’èxit en el camp de l’educomunicació comunitària. Generar un mapa de l’empatia amb els usuaris dels nostres projectes a partir de la comunicació.

 

METODOLOGIA: Dinàmica amb cartes, definició conjunta de conceptes, revisió d’experiències d’elParlante (presentació de vídeos i resultats), exercici de cocreació del mapa de l’empatia.

9. Memòria, indicadors, justificació i tancament de projectes

IDENSITAT. www.indensitat.net

  • Introduir als participants els conceptes de monitoratge i avaluació fonamentals per a poder tancar un projecte.

Que vol dir? Quan i com tanquem un projecte?

  • Elements a considerar (amb requeriments segons convocatòria i sense).
  • Identificant materials addicionals (afegint informació a la memòria.)
  • Monitoratge. Recursos bàsics per recollir informació.
  • Models de tancament. Memòries i justificacions.

2 AVALUACIÓ Quan s’ha de fer? Per què és important?

  • Pla d’avaluació. Trets bàsics.
  • Indicadors. Concepte general i com fer-los servir.
  • Eines bàsiques per a la recol·lecció de dades.
  • Identificant noves qüestions, possibles llegats i rèpliques. Notes sobre sostenibilitat i escalat de projecte.

3 PRÀCTICA per als participants, fent ús de memòries justificatives de subvencions de l’any en curs.

Anna Recasens. Gestió de continguts i programes europeus. Artista Visual i mediadora cultural. Compagina l’activitat a Idensitat amb projectes d’art col·laboratiu

10. Models de projectes, remirada dels projectes. 

Sisme.

  • Compartir les creacions artístiques i/o experiències escrites.
  • Avaluar el recorregut i l’experiència viscuda
  • Generar un espai lúdic de cohesió i express

Que vol dir? Quan i com tanquem un projecte?

  • Elements a considerar (amb requeriments segons convocatòria i sense).
  • Identificant materials addicionals (afegint informació a la memòria.)
  • Monitoratge. Recursos bàsics per recollir informació.
  • Models de tancament. Memòries i justificacions.

2 AVALUACIÓ Quan s’ha de fer? Per què és important?

  • Pla d’avaluació. Trets bàsics.
  • Indicadors. Concepte general i com fer-los servir.
  • Eines bàsiques per a la recol·lecció de dades.
  • Identificant noves qüestions, possibles llegats i rèpliques. Notes sobre sostenibilitat i escalat de projecte.

3 PRÀCTICA per als participants, fent ús de memòries justificatives de subvencions de l’any en curs.

Anna Recasens. Gestió de continguts i programes europeus. Artista Visual i mediadora cultural. Compagina l’activitat a Idensitat amb projectes d’art col·laboratiu

Formacions de les pròpies entitats en Pràctiques Artístiques

Son diverses les organitzacions que fan Formacions en les seves pràctiques artístiques per aplicar en l’àmbit comunitari i educatiu. Us animem a fer-les per complementar la Formació d’Artibarri 2023

PROGRAMA D’AGENTS ARTICULADORXS: GRUP DE TREBALL SOBRE ART I EDUCACIÓ (22ª edició). Abril i maig.

GRUP DE TREBALL SOBRE ART I EDUCACIÓ (22ª edició). Abril i maig.
EART. www.experimentem.org

TEATRE PER A LA TRANSFORMACIÓ

La creació col·lectiva comunitària com eina per la facilitació de grups i el treball en valors. Entorns educatius i d’acció social.
Dijous 6 i 11 de juliol. De 17.30h a 20h
Sisme. www.sismecreatiu.com

PROGRAMA D’AGENTS ARTICULADORXS: GRUP DE TREBALL SOBRE ART I EDUCACIÓ (22ª edició). Abril i maig.

GRUP DE TREBALL SOBRE ART I EDUCACIÓ (22ª edició). Abril i maig.
EART. www.experimentem.org

TEATRE PER A LA TRANSFORMACIÓ

La creació col·lectiva comunitària com eina per la facilitació de grups i el treball en valors. Entorns educatius i d’acció social.
Dijous 6 i 11 de juliol. De 17.30h a 20h
Sisme. www.sismecreatiu.com

TOCANT LES PILOTES

Revisió del nostre rol com a professionals.
Juliol 2023. 13 hores.
Basket Beat. www.basketbeat.org

EDUCOMUNICACIÓ PER A LA CIUTADANIA ACTIVA

Un espai formatiu i d’intercanvi per a professionals interessats/des en àrees de l’educació, la comunicació, l’art comunitari i la transformació social.
Presencial i online.
Octubre – desembre 2023.
15 Hores presencials
15 Hores online
https://elparlante.es/educomunicacio/

TOCANT LES PILOTES

«Tocant les pilotes: una proposta artística per a revisar el nostre rol com a professionals»

Juliol 2023

Basket Beat: https://www.basketbeat.org/

EDUCOMUNICACIÓ PER A LA CIUTADANIA ACTIVA

Un espai formatiu i d’intercanvi per a professionals interessats/des en àrees de l’educació, la comunicació, l’art comunitari i la transformació social.
Presencial i online.
Octubre – desembre 2023.
15 Hores presencials
15 Hores online
https://elparlante.es/educomunicacio/

EL TELER DE LES ARTS: ESTIRANT EL FIL

Metodologia participativa, vivencial, flexible i adaptada als diversos perfils professional
10, 11, i 12 de juliol. 2023
XAMFRÀ. www.xamfra.net